Dansers
‘Alles aan haar was liefde. En dat is waarom alleen een danseres dat door de schoonheid van haar bewegingen zichtbaar
kan maken.’
~ Paul Valéry uit L’âme et la danse
Klassieke dansers, hedendaagse dansers en figuranten met een krachtige bezieling voor dans en gedrevenheid voor artistieke
projecten vinden hun weg naar ChoreoAtelier. Diversiteit, de zachte motor.
De dansers bepalen zelf hun engagement en kunnen kiezen voor eenmalige deelname of langere betrokkenheid. Afhankelijk
van het mogelijke engagement kunnen de dansers met een regelmaat één tot meerdere lessen per week bijwonen. In
onderling overleg bepalen dansers en choreografen de repetities. Vrijheid en wederzijds vertrouwen sieren de samenwerking
binnen ChoreoAtelier.
Docenten
‘Zachte zielen, ongekend gedreven’
Annika Pauwels
is binnen ChoreoAtelier actief als docent en choreograaf. Eveneens verzorgt zij de invulling van de technische zijde
bij producties. Annika begon haar opleiding klassiek ballet in 1975 aan de Balletschool Monika Pauwels te Leuven,
onder leiding van Monika en Karen Pauwels. Verder studeerde zij ook ballet aan het Stedelijk Conservatorium in
Leuven en bij het Russisch Academisch Ballet onder leiding van Paul Petrov in Antwerpen. Als danser deed zij ervaring
op bij het Ballet Néo-classique du Brabant en nam deel aan stages, evenementen en concours (Concours International
Nyon, Ballet de Wallonie, Nederlands Danstheater). Naast een opleiding klassiek ballet startte zij in 1999 met
Argentijnse tango bij El Balcon in Herent (Roger Meul, Monique D’hertefelt), 2006 en heden, La Tangueria in Brussel
(Oliver Koch, Marissa van Andel). Hieruit volgden stages en workshops in binnen-en buitenland. Argentinië: Centro
Cultural Borges en Bohemia rincon de arte. België: El Balcon, La Tangueria en El Rumbo. Bij Terpsichore centrum
voor dans en beweging, Balletacademie van Brabant, Danscentrum Aike Raes en de Academie voor Muziek, Woord en Dans
in Tielt-Winge werd ze aangesteld als docent klassiek ballet. Naast het doceren en het actief uitvoeren van free-lance
projecten studeerde ze bij CVO De Oranjerie, de specifieke lerarenopleiding waarmee ze haar diploma van leraar
behaalde.
Karen
is docent klassiek ballet en choreograaf in ChoreoAtelier. Zij tekent de artistieke lijnen en geeft deze op een bescheiden
maar uiterst intens bewogen wijze invulling. Zij begon haar opleiding op 8-jarige leeftijd aan Balletschool Monika
Pauwels in Leuven, de latere Balletacademie van Brabant. Karen was er later zelf jarenlang docent en choreograaf.
Vanaf 11-jarige leeftijd studeerde zij aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen (SIB) en aan La Leçon in Brussel
met docenten van Mudra (als vooropleiding voor Mudra), de gespecialiseerde dansschool van Maurice Bèjart, toen
nog in Brussel gevestigd. Karen zette haar professionele vorming verder aan het Russisch Academisch Ballet en aan
The Royal Academy of Dance in London. Zij volgde bijkomende lessen modern ballet (Graham) en Spaanse dans en deed
ervaring op als aspirant-danser bij verschillende gezelschappen waaronder het toenmalige ballet Néo-classique du
Brabant in Brussel, Scapino Ballet in Rotterdam, Théatre Municipal in Rouen en Ballet de Walonie in Charleroi.
In haar opleidingen genoot zij les van onder meer mevrouw Marinella Paneda, mevrouw Annie Brabants, Jaques Sausin,
Lydie Braeckeleer, Paul Petrov, Juliana Carneira da Cunha, Diane Broman Pope, Maria Ugalde, Karen Rabinovitch,
Monika Pauwels, Nicole Hanot en Matt Mattox in de richting jazz. Op haar 21ste werd Karen na auditie aanvaard bij
The Hamburg Ballet onder artistieke leiding van John Neumeier, maar ze zette het seizoen niet in. Karen volgde
haar hart en koos ervoor als docent en choreografe aan de slag te gaan. Haar gedifferentieerde werkwijze en rijke
choreografieën tillen dansers naar hun hoogste persoonlijke niveau. Respect voor de individuele noden en de specifieke
anatomie vormen het uitgangspunt.